I Skövde, Västergötland, ligger Volvo Cars motorfabrik som är en av världens mest automatiserade motorfabriker. Här sker bearbetning av en rad motorkomponenter och slutmontering av kompletta motorer som försörjer hela Volvokoncernen.
Ungefär 2 år före produktionsstart av ett nytt motorprogram startar normalt också utvecklingen av förpackningskonceptet för varje enskild motorkomponent. Kravspecifikationen för hur flödet från underleverantör ser ut, hanteringen och monteringsförutsättningarna vägs in och kravspecifikation i form av huvudmått, renlighetskrav, automatiseringskrav, känslighet m.m. tas fram för att ligga till grund för val av förpackningssystem.
BoxonTech, ett affärsområde inom Boxonkoncernen med fokus på unika förpackningslösningar mot ledande fordonstillverkare i Europa, har drivit detta projekt med Volvo Cars. Konceptet bygger på att se till helheten i kundens Supply Chain och därefter ta fram ett formsprutat plastemballage som fungerar antingen som ett retursystem i exempelvis inflödena till en motorfabrik, eller som engångsemballage. Med de nya lösningarna kan behovet av standardemballage minskas.
Fördelen med att arbeta med Boxon är att vi pratar samma språk. Vi har en bra dialog och de har stor kunskap om konstruktion och hur flödena fungerar, förklarar Åke Axelsson, förpackningsingenjör Volvo.
De senaste åren har Volvo utvecklat och investerat i deras senaste modell av motor: VEA.
VEA står för Volvo Engine Architecture och är den nya motorserien av fyrcylindriga bensin och dieselmotorer med turboladdning. Motorn är anpassningsbar för både bensin och diesel och täcker alla Volvos bilmodellers behov.
BoxonTech har även varit delaktig i framtagande av emballage för den nya VEA-motorn.
I nära samarbete med Volvos Jan Wickström, projektledare inom logistik och Åke Axelsson, förpackningsingenjör, har formsprutade plasttråg tillverkats för bl.a. kambärarlock, vev och kamaxlar, kopplingar och vevstakar.
Med VEA-programmet har Tobias Rasmusson - General Manager för Boxon Tech, haft möjlighet att arbeta utifrån helt nya förutsättningar och med betydligt fler komponenter.
I många genomförda projekt har det inneburit en halvering av antalet pall i inflöde av motordetaljer till monteringsfabrik. Minskat antal pall påverkar hela kedjan och får stora effekter vad gäller totalkostnaden av förpackningsmaterial, transport, hantering och lagring.
Responsen från Skövde-fabriken och underleverantörer har varit positiv. Mångårig kunskap om fordonstillverkarnas krav och önskemål förenklar kommunikationen mellan Volvo och Boxon.
Det är extra kul att vi fått möjlighet att ta fram så pass många lösningar som utmanar den mer traditionella förpackningsstandarden. Särskilt med tanke på Volvo Cars senaste motorprogram som verkligen står för teknik i framkant parallellt med högt miljötänk, avslutar Tobias.