Alfa Lavals kärnverksamhet baseras på tre nyckelteknologier: värmeöverföring, separering och flödeshantering. En kontinuerlig produktutveckling är avgörande för att stärka konkurrenskraften. Alfa Lavals produkter säljs i cirka 100 länder som levereras från 20 stora produktionsenheter (12 i Europa, sex i Asien och två i USA) och 70 servicecentra.
Med de många enheterna inom Alfa Laval har en utmaning varit att hålla ihop förpackningssortimentet med en tydlig enhetlighet.
Varje enhet har tidigare skött sina egna beställningar och även designen av förpackningsmaterialet, säger Claus Møller, Global Inköpschef på Alfa Laval.
På så vis har inte varumärket framhävts och det har också resulterat i ett stort antal produkter som levererats från Boxon.
Boxon har genomfört behovsanalyser kontinuerligt över befintliga förpackningsmaterial. Prioriterade områden är transportsäkerhet för minimering av skador och reklamationer, samt ett heltäckande rostskyddssortiment.
Dessutom var det viktigt att lösningarna utgick från en gemensam konstruktion och varumärkesprofil som kunde appliceras på de olika marknaderna.
Genom att konsolidera förpackningssortimentet och skapa en global struktur effektiviserar Alfa Laval flödet av förpackningsmaterialet samtidigt som de säkerställer sitt varumärke och enhetliga design.
I vår strävan att nyttja mer hållbara förpackningsmaterial bidrar Boxon med en professionell support, säger Per-Owe Aldesköld på Alfa Laval.