Många faktorer spelar in då en kund ska välja produkt och varumärke.
Emballaget spelar en viktig roll då det ofta är produktens förpackning man ser först. Det är därför viktigt att förpackningens design ger ett positivt intryck samt speglar varumärkets identitet och värderingar.
Ett emballage som är välgjort och genomtänkt hjälper kunden att få en positiv uppfattning av varumärket. Genom färg, form och andra visuella element kan man göra emballaget lockande för både nuvarande och blivande kunder. Ett väl genomtänkt emballage leder även till en ökad trovärdighet och får kunden att lita på er som företag samt på produkten ni säljer.
Ett snyggt och unikt emballage hjälper ert varumärke att sticka ut från era konkurrenter, blir lätt att hitta på hyllan, samt ökar produktens värde.
Likaväl som ett välgjort emballage kan ge en positiv association så kan ett mindre genomtänkt emballage ge en negativ association av ert varumärke. Detta kan leda till ett skadat rykte.
Faktorer som kan göra att er kund får en negativ uppfattning av ert varumärke:
För att vinna konsumenternas lojalitet samt bygga en anknytning, ska ni få dem att känna sig trygga och känna igen ert varumärke. Använd samma färger, formgivning, tonalitet och logotyp på allt ert emballage. Spegla era värderingar även i förpackningen. Det hjälper er att skapa en stark känsla och igenkänning för ert företag och varumärkets identitet.