I en tid där alltmer fokus läggs på hållbarhet så är det viktigt att hålla sig uppdaterad om den pågående utvecklingen. Förra året såg vi att trenderna inom hållbarhet ökade och det kommer att utvecklas under 2025.
Med fokus på cirkulär ekonomi, skärpta regelverk, miljömål, nya designtrender och växande AI-teknik finns det mycket att utforska.
Under 2024 låg fokus på hållbara material som återvunnen plast och biobaserade förpackningar. 2025 utvecklas detta och vi tar det steget längre genom att implementera fullständiga lösningar för att skapa stängda materialloopar. Förpackningarna är inte bara återvinningsbara utan de tillverkas i större del av återvunnet material.
Ett stort fokus detta år blir de nya och skärpta EU-reglerna. Företag kommer att behöva anpassa sig och använda fler standardiserade och återanvändbara förpackningar. Det blir även avgörande att kunna dokumentera förpackningens koldioxidavtryck.
Tidigare har vikten legat på att skapa förpackningar som är minimalistiska med estetiskt tilltalande design för att kunna attrahera miljömedvetna konsumenter. Under 2025 tar vi det steget längre och förpackningarna utformas inte längre bara för att skydda produkten och attrahera kunder. Nu fokuseras det på att den ska kunna återanvändas eller designas om för andra ändamål. Ett exempel vi ser är mångsidiga transportförpackningar som senare används som förvaring.
Artificiell intelligens (AI) är revolutionerande nu och så även i förpackningsbranschen. Under 2025 förväntas intresset att växa större för användningen av AI, då genom att få en större roll i att optimera produktion, design och logistik. Med AI:s hjälp kan företag analysera större mängder av data för att minska materialåtgång och skapa innovativa lösningar som minskar förpackningsbranschens klimatavtryck.
2025 förväntas att markera ett skifte där hållbarhet och teknologi går samman. Från cirkulära lösningar till att AI hjälper till att driva innovation. För oss inom förpackningsbranschen är det avgörande att försöka vara steget före genom att integrera hållbarhet, följa nya regelverk och utnyttja teknologins möjligheter. Framtidens förpackningar ska inte bara vara redo för att möta nya krav utan skapa ett mervärde på fler nivåer.